Saturday 21 February 2009

AKREDITASI HOSPITAL- MENGGAPAI IMPIAN

Hospital Bintulu sekali lagi akan menghadapi ujian getir menjelang resurvey ke3 Akreditasi Hospital pada September 2009. Lebih kurang 7 bulan lagi segala persiapan ke arah itu perlu disusun rapi mulai sekarang. Semua warga hospital perlu berganding bahu memerah tenaga supaya tidak keciciran.

Dalam kerangka memperolehi dan mempertahankan status akreditasi ini sistem yang sedia ada perlu dinilai semula. Hasilnya untuk menambat hati pelanggan agar fasiliti kita sentiasa mendapat tempat di hati mereka. Kualiti sesebuah hospital diukur berdasarkan aspek keselamatan dalam semua hal, termasuk rawatan, kawalan jangkitan dan persekitaran. Tiada cara khusus untuk menentukan hospital mana yang baik atau sebaliknya kerana setiap hospital ada kelebihan dan kekurangan.

Akreditasi MSQH bermakna hospital itu mempunyai prestasi cemerlang dalam penjagaan pesakit, pencapaian kualiti yang diadili badan persendirian membabitkan pakar perubatan, menggalakkan pembangunan organisasi secara berterusan, memperbaiki sistem penjagaan pesakit, mengawal penggunaan antibiotik serta mengurangkan risiko dan mengutamakan keselamatan pesakit.

No comments:

Post a Comment